Dnes jsem se po delší době podíval na stránky IAA (Izraelského úřadu
pro strožitnosti) a tam jsem se dočetl, že tento měsíc slavíme 60 let od nalezení svitků od Mrtvého moře. Jak je možné, že jsem o tom jinde
ještě neslyšel? Vždyť to byla událost století!
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=cs&geocode=&time=&date=&ttype=&q=31%C2%B044%E2%80%B227%E2%80%B3N,+35%C2%B027%E2%80%B231%E2%80%B3E&ie=UTF8&ll=31.748679,35.462837&spn=0.005748,0.007982&t=k&z=14&om=1&output=embed&s=AARTsJq30WWK2dUDX92m5By_1RRnZNOy3QZvětšit mapu
Začal jsem se tedy pídit, co se před šedesáti lety přesně stalo, zda
pasáček hodil kámen do jeskyně, nebo byl nález zveřejněn. Na wikipedii
se o listopadu 1947 nemluvilo, tak jsem oprášil knihu, ze které jsem se
učil na zkoušku z Qumránu: James C. VanderKam,
The Dead Sea Scrolls Today. Je to mimochodem zajímavé počtení.
První svitky tedy našel pasáček Muhammad ed-Dhib (Muhammad Ahmed
el-Hamed) v zimě či na jaře 1947 v poblíž vykopávek v Qumránu. Beduíni
tvrdí, že to bylo již na konci předešlého roku, těžko říci. Přesných
zpráv moc není, protože se VanderKam spoléhá na vzpomínky Johna Trevera.
Ať tak či tak, první rukopisy se již v březnu 1947 dostaly do rukou
překupníka Khalila Iskandara Shahine, zvaného Kando. Jeho rukama potom
prošla ještě celá řada nálezů. Ten v létě kontaktoval metropolitu
Samuela z kláštera sv. Marka v Jeruzalémě. Oba ještě nevěděli, co
přesně mají. Proto se metropolita začal vyptávat různých odborníků,
včetně profesora Eleazara Sukenika. Ten navštívil 29. 11. 1947 Betlém,
kde se s nálezy obchodovalo. Uviděl je ale až v následujícím roce.
Zdá se tedy, že jediné, co se stalo v listopadu 1947, bylo, že se o
nálezu doslechl první akademik. IAA si tedy pro oslavu nalezení zvolila
zvláštní datum, nicméně stejně nic moc přesnějšího nemáme. To je možná
taky důvod, proč nebyly oslavy větší.
Když jsem se ale tak rozepsal, doplním ještě, co dál jsem si
připomenul. Rukopisy se našly v jedenácti jeskyních označovaných
Q1-Q11. Bohužel ale u všech větších nálezů byli dříve beduíni než
archeologové, takže ti pak museli fragmenty kupovat draze od
překupníků. Navíc přišli o možnost prohlédnout místo nálezu v
neporušeném stavu.
Dnes pomalu doznívá nadšení z teorií o klášterní sektě, která žila v
Qumránu a vyprodukovala všechny texty. Toto společenství bylo asi
ekonomicky zdatným podnikem, jehož členové byli silně nábožensky
založení, stejně jako ostatní obyvatelé. Texty, které se poblíž našly,
pochází z různých dob a z různých prostředí. Jsou mezi nimi texty
biblické (především výborně zachovaný svitek s Izajášem), komentáře (k
Habakukovi, Nahumovi), texty právní (Damašský dokument, Manuál
disciplíny) a mnoho dalšího.
Přínosem bylo především to, že se nám dostaly do ruky rukopisy Starého
zákona mnohem starší, než jsme do té doby měli. I tehdy ale byla knihy
v podstatě stejné s tím, co máme v bibli dnes.
Na závěr zkušební otázka: Jaká je nejzajímavější spojitost textů od
Mrtvého moře s Novým zákonem? Já jsem to u zkoušky nevěděl. Tak pozor!
V horském kázání u Matouše říká Ježíš: "Slyšeli jste, že bylo řečeno:
'Milovati budeš bližního svého a nenávidět nepřítele svého.' Já však
vám pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás
pronásledují" (Mt 5,43n). Jenže ve Starém zákoně se nic o nenávisti k
nepřátelům neříká. Na co tedy Ježíš narážel? Již téměř šedesát let
známe odpověď: tento výrok je z Manuálu disciplíny, jednoho z textů od
Mrtvého moře. Tak na zkoušce nezapomeňte ;-)
P.S. Jsem zvědav, jak dlouho si budeme muset počkat na český překlad alespoň těch nejdůležitějších textů :-(
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.