Zápisky doktoranda teologie

60 let svitků od Mrtvého moře

15. 11. 2007 16:41
Rubrika: Nezařazené | Štítky: bible archeologie
Dnes jsem se po delší době podíval na stránky IAA (Izraelského úřadu pro strožitnosti) a tam jsem se dočetl, že tento měsíc slavíme 60 let od nalezení svitků od Mrtvého moře. Jak je možné, že jsem o tom jinde ještě neslyšel? Vždyť to byla událost století!
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=cs&geocode=&time=&date=&ttype=&q=31%C2%B044%E2%80%B227%E2%80%B3N,+35%C2%B027%E2%80%B231%E2%80%B3E&ie=UTF8&ll=31.748679,35.462837&spn=0.005748,0.007982&t=k&z=14&om=1&output=embed&s=AARTsJq30WWK2dUDX92m5By_1RRnZNOy3Q
Zvětšit mapu
Začal jsem se tedy pídit, co se před šedesáti lety přesně stalo, zda pasáček hodil kámen do jeskyně, nebo byl nález zveřejněn. Na wikipedii se o listopadu 1947 nemluvilo, tak jsem oprášil knihu, ze které jsem se učil na zkoušku z Qumránu: James C. VanderKam, The Dead Sea Scrolls Today. Je to mimochodem zajímavé počtení.
První svitky tedy našel pasáček Muhammad ed-Dhib (Muhammad Ahmed el-Hamed) v zimě či na jaře 1947 v poblíž vykopávek v Qumránu. Beduíni tvrdí, že to bylo již na konci předešlého roku, těžko říci. Přesných zpráv moc není, protože se VanderKam spoléhá na vzpomínky Johna Trevera.
Ať tak či tak, první rukopisy se již v březnu 1947 dostaly do rukou překupníka Khalila Iskandara Shahine, zvaného Kando. Jeho rukama potom prošla ještě celá řada nálezů. Ten v létě kontaktoval metropolitu Samuela z kláštera sv. Marka v Jeruzalémě. Oba ještě nevěděli, co přesně mají. Proto se metropolita začal vyptávat různých odborníků, včetně profesora Eleazara Sukenika. Ten navštívil 29. 11. 1947 Betlém, kde se s nálezy obchodovalo. Uviděl je ale až v následujícím roce.
Zdá se tedy, že jediné, co se stalo v listopadu 1947, bylo, že se o nálezu doslechl první akademik. IAA si tedy pro oslavu nalezení zvolila zvláštní datum, nicméně stejně nic moc přesnějšího nemáme. To je možná taky důvod, proč nebyly oslavy větší.
Když jsem se ale tak rozepsal, doplním ještě, co dál jsem si připomenul. Rukopisy se našly v jedenácti jeskyních označovaných Q1-Q11. Bohužel ale u všech větších nálezů byli dříve beduíni než archeologové, takže ti pak museli fragmenty kupovat draze od překupníků. Navíc přišli o možnost prohlédnout místo nálezu v neporušeném stavu.
Dnes pomalu doznívá nadšení z teorií o klášterní sektě, která žila v Qumránu a vyprodukovala všechny texty. Toto společenství bylo asi ekonomicky zdatným podnikem, jehož členové byli silně nábožensky založení, stejně jako ostatní obyvatelé. Texty, které se poblíž našly, pochází z různých dob a z různých prostředí. Jsou mezi nimi texty biblické (především výborně zachovaný svitek s Izajášem), komentáře (k Habakukovi, Nahumovi), texty právní (Damašský dokument, Manuál disciplíny) a mnoho dalšího.
Přínosem bylo především to, že se nám dostaly do ruky rukopisy Starého zákona mnohem starší, než jsme do té doby měli. I tehdy ale byla knihy v podstatě stejné s tím, co máme v bibli dnes.
Na závěr zkušební otázka: Jaká je nejzajímavější spojitost textů od Mrtvého moře s Novým zákonem? Já jsem to u zkoušky nevěděl. Tak pozor! V horském kázání u Matouše říká Ježíš: "Slyšeli jste, že bylo řečeno: 'Milovati budeš bližního svého a nenávidět nepřítele svého.' Já však vám pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují" (Mt 5,43n). Jenže ve Starém zákoně se nic o nenávisti k nepřátelům neříká. Na co tedy Ježíš narážel? Již téměř šedesát let známe odpověď: tento výrok je z Manuálu disciplíny, jednoho z textů od Mrtvého moře. Tak na zkoušce nezapomeňte ;-)
P.S. Jsem zvědav, jak dlouho si budeme muset počkat na český překlad alespoň těch nejdůležitějších textů :-(
Zobrazeno 1944×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio