Zápisky doktoranda teologie

Profesorská přednáška P. Františka Kunetky

28. 11. 2007 19:56
Rubrika: Život v církvi | Štítky: liturgie
Mám rád habilitační a profesorské přednášky. Učitelé sedí v lavicích, tedy až na jednoho, který je "u zkoušky" a trápí se u pultíku. Role se obracejí :-)



Dnes jsem ale škodolibý výjimečně nebyl, za pultíkem stál totiž docent Kunetka. Učí u nás liturgiku a jeho přednášky mi hodně daly. Tentokrát byla zajímavá nejen samotná přednáška, ale i následná diskuse, a já bych se rád podělil o svůj zážitek.
Profesorská přednáška musí představit obor, ve kterém kandidát bádá. V tomto případě to byla tzv. fundamentální liturgika, tedy pohled na liturgii, který není ani historický, ani právní, ani pastorační, ale čistě teologický. Vše totiž směřovalo k tomu, že lirugika je věda, která má napomáhat formaci těch, kteří uvádějí ostatní do tajemství víry (mystagogů), těch, kteří liturgii předsedají (liturgů) i všech, kteří se jí účastní. Zde je několik bodů, které mě zaujaly:
  • Centrem liturgie je velikonoční mystérium - událost, která se stala o Velikonocích, do které stále pronikáme, ale nikdy ji nedokážeme obsáhnout.
  • Návrat byť k vyjímečnému slavení předkoncilní liturgie je obtížný, protože oba rity odrážejí jinou teologii (v tomto tvrzení se myslím překvapivě shoduje s některými zdejšími bloggery) . Ne že by starý ritus nebyl krásný, ale platí zásada: zákon víry je zákonem modlitby. Jinak řečeno, stará liturgie už plně neodpovídá tomu, jak dnes věříme (chápání církve, společenství, ordinovaných služebníků, nejsvětější Trojice ve svátostech atd.)
  • Rozhodně je třeba odmítnout (a na tom je doufám shoda i se zastánci staré liturgie) nostalgii po "mysteriózní liturgii". Kdo vzdychá po staré liturgii, protože to bylo latinsky a bylo to takové tajemné, jak tomu nebylo rozumět, tak ten je naprosto vedle. Křesťanské tajemství, mystérium, je něco úplně jiného - je to skutečnost Boží lásky a sebedarování v Ježíši Kristu, které můžeme vnímat, ale nemůžeme plně pochopit.
  • Liturgie je důležitý, ale ne jediný úkon církve - je potřeba ji vždy vidět ve spojitosti s ostatními projevy církve: se službou potřebným, katechezí atd.
V diskusi mě zaujalo, jak se jeden biblista razantně ozval proti poznámce jednoho z přítomných o tzv. uspořádání "všichni za Kristem". Nelze tak zdůvodňovat postoj kněze zády k lidu, protože teologii Nového zákona (zvláště evangelia podle Matouše) odpovídá shromáždění křesťanů okolo Krista, ne "za Kristem".

Musím říci, že Kunetka nezklamal. Přednáška se mi líbila, nebyla složitá, spíš při ní zaznívaly důležité myšlenky. Přitom ale měla jasnou strukturu a směr. Jak ovšem kdosi poznamenal, čišel z ní trochu apologetický charakter. Co naplat, až se k sobě budeme v církvi lépe chovat, nebude toho třeba.
Takže kdo znáte Františka Kunetku, nezapomeňte držet palce, ať vše dobře dopadne :-)

P.S. Doufám, že jsem to moc nezkomolil, raději si ale někdy poslechněte Kunetku naživo ;-)

Sdílet

Komentáře

DominikO V lecčems s vámi souhlasím. Ano, nejsem odborník na liturgiku, nepotřebuju rozmět všemu. Velikonoční liturgii ale považuju za mimořádně důležitou. Ano, je správné se modlit, aby i židé poznali Krista. Ano, s doc. Kunetkou v lecčems souhlasím. Nicméně Vaše názory na současnou katolickou liturgii tu každý zná, akorát se trapně opakujete. Zrovna tak by stačilo, abyste měl na svém blogu seznam těch, které považujete za heretiky, a neznačkoval s tím všechny příspěvky. Nebo ještě lépe: krátký seznam těch, které za heretiky nepovažujete :-)

Jacques Kunetka opravdu nezklamal. Stále stejný modernista.
jsem rád, že se přiznal i k tomu, že už nejste katolíci. Protože už nevěříte v to, co vždy a od všech všude bylo věřeno(viz. ta změna víry...síla!!!).
Problém je, že vy to vidíte ve zvráceném ranku modernisty.
Děkuji za svědectví. Díky Bohu za to, že Svatý Otec má názor zcela odlišný(viz třeba zprávy na radiovaticana a kreuz.net).

AntonioGhislieri Je to zároveň síla a zároveň hnus...
Jinou teologii!
Takže Církev se 19 století mýlila a teď to má správně? :-(

AntonioGhislieri Je to zároveň síla a zároveň hnus...
Jinou teologii!
Takže Církev se 19 století mýlila a teď to má správně? :-(

AntonioGhislieri Je to zároveň síla a zároveň hnus...
Jinou teologii!
Takže Církev se 19 století mýlila a teď to má správně? :-(

nuncius No asi na CMTF jiný názor vyučující ani mít nemůže, takže se nedá čekat, že by vystoupil někdo, kdo bude kladně hodnotit starobylou liturgii. Kunetka tak zalahodil uším kolegů a řekl to, co chtělo být slyšeno.

DominikO "Kunetka tak zalahodil uším kolegů a řekl to, co chtělo být slyšeno."
To si opravdu nemyslím. Znáš ho? Ten je poslední, kdo by říkal něco, co se chce slyšet. A taky s ním někteří v určitých bodech polemizovali.

Johan Ano, ano. Dnes již věříme jinak. A vy si to tak napíšete? Myslíte, že to může být pravda?
Jinak Kunetka dělá starosti všem, komu jde skutečně o liturgii. Jeho desakralizace a resakralizace (teze a antiteze) musí splodit paskvil, ze kterému se chce člověku poněkud zvracet. Obrázků k tomu máme dost.
Jak můžete poslouchat něco takového? Vždyť je to těžce nekatolické. Svatý otec naopak tvrdí, že trident i NOM musí vyjadřovat stejnou víru, protože víra se nemění. Pravdou je, že NOM spíše vyjadřuje opravdu víru jinou - ale proto je třeba se ho, co nejdříve zbavit. Nebo si myslíte, že Božská víra se může změnit?

DominikO Tak už se tu snad zvěčnili všichni "heretikobijci", tak krátká reakce: poklad víry je stejný, ale 2000 let se teologie (reflexe nad vírou) i liturgie vyvíjí. Papež zdůraznil kontinuitu s bezprostředně předcházející etapou, ale potvrdil i změny. Proto nepovolil liturgii tridentskou nebo starší, ale Jana XXIII (takže se třeba nebude modlit za "proradné židy"). Navíc jen jako mimořádný způsob.
To jsou tu ale jen zatracovači druhého vatikánského koncilu? Už si to tu přečetlo víc lidí. Zajímají mě i jiné názory, klidně kritické ;-)

Jacques Rozdíly mezi liturgií například v 17. století a tzv. liturgií Jana XIII. jsou tak mizivé, že se prakticky o žádných mluvit nedá.
Jasně, jsou změny především ve Svatém týdnu a ve velikonočním triduu. Ale jak říkám, jsou minimální, je to tentýž ritus. Modlitba za perfidy sice není modlitbou za perfidy, ale podstata této modlitby zůstává stále stejná. Židé se musí obrátit ke Kristu.
Vy moc znalosti v liturgice nemáte, že?
Ratzinger je známý hegelián, takže jeho kontinuita tradiční liturgie a modernistické, nekatolické matlaniny jen toto dokazuje.
Kunetka je heretik a nekatolík. S tím už, vážený pane doktorande nic neuděláte. Naopak se obhajobou hereze stavíte na jeho stranu.
Ale dle libosti každého soudruha, že?

Jacques Pardón, Jana XXIII.

dromedar K příspěvku samotnému bohužel nemám co říct, jenom snad, že se stydím, že jako student teologie poprvé v životě slyším o doc. Kunetkovi (možná přišel čas trochu se porozhlédnout za obvodové zdi naší milované fakulty). Vlastně chci hlavně vyjádřit podporu autorovi, že "modernista" tak, jak se tu ta hanlivá nálepka používá, budu rád po jeho boku.

DominikO dromedar: Můžu doporučit Kunetkovu knížku Liturgika: Úvod do liturgie svátostí, nebo samozřejmě články v Studia theologica (v poslední době mu pár zajímavých vyšlo). Ovšem marná sláva, nejlepší je ho slyšet naživo...

abbe Pana Kunetku si velmi dobře pamatuji, když jsem na CMTF UP studoval a nesl jsem mu vypracovanou seminární práci na :"Byzantskou vychodní liturgii" se kterou mě vyrazil ze dveří s následným komentářem: takový paskvil Já neuznávám. Pane kolego, račte to přepracovat a držte se západní II.Vatikán liturgie. " Tak jsem ho poslal do prdele a už jsem k němu nešel. Co bych se zahazoval s heretikem, na to jsou přísné církevní tresty podle CIC(l983) a CCEO (1990).Je mi líto i místo něho, že takový člověk neustále učí na CMTF UP a šíří bludy i hereze.

zima Vážení, narazila jsem na tento článek náhodou, odkázal mne na něj vyhledávač při hledání odborného textu z liturgiky. Jsem ráda, že se i na Signálech objevila zprávička z obhajoby profesury. Autor se zabývá jen body, které ho z přednášky prof. Kunetky zaujaly, a tak účastníci této diskuse asi nemají představu, že stát se v naší zemi profesorem, není vůbec jednoduchou záležitostí. Označit člověka, kterému se to podaří, za "heretika" či "nekatolíka" považuji za troufalost. Pánové, prosím vás o trochu pokory a ohledu na Boha, považujete-li se sami za katolíky. Nepsala bych, kdybych se nesetkala s tím, že svými výpady v kdekteré diskusi z tohoto webu uvádíte ve zmatek mladé lidi, kteří upřímně hledají víru nebo se snaží podle víry žít. Vás, kteří do této skupiny patříte, bych chtěla ujistit, že prof. Kunetka je především člověkem, který umí dát najevo radost ze své víry a k lidem má úctu. Dále je odborníkem, kterému bylo dáno proniknout do tajemství Božích velmi hluboko

DominikO Marie, díky!

paja-schrotter Máš i po roce a půl moji podporu, Dominiku! Prof. Kunetku sice neznám, ale jako mnoho dalších lidí hluboce a pravdivě věřících a žijících tady zase byl hozen do nějakých škatulek. Rád v nich budu s Vámi :-)

DominikO Ahoj Pavle, díky za reakci. Koukám, že máš taky blog, tak si jdu počíst...

vobis Je moc dobře, že tu tento článek je. Pan profesor Kunetka z toho textu vychází jako vědec a ne jako pouhý ideolog, což je dnes v kruzích KHS vzácná a světlá výjimka.

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio