Zápisky doktoranda teologie

Kámen, který Bůh neunese - jen pro teology

7. 1. 2008 9:09
Rubrika: Písmo svaté

Včera jsem na blogu majkiii opět pohoršil Jacqua a Johana svým ignorantstvím, navíc jsem se spolupodílel na pokažení autorčina džouku, což mě mrzelo víc. Rád bych se k tomu ještě vrátil. Když jsem byl za panem arcibiskupem Graubnerem pro doporučení pro doktorát, ptal se mě na diplomku. Říkal jsem mu, jaké jsem dělal analýzy s textem Zj 21,9-22,5. On mi na to odpověděl: "Říkal jsem jednou kardinálovi Špidlíkovi, že ti dnešní mladí jsou jen samá analýza, ale žádná syntéza. A on na to: Jen je nech, oni k tomu ještě dorostou." Takže majkiii, pokud dokážeš nad věcmi žasnout, je to super, a my třeba časem dorosteme ;-)

Ten kámen, co Bůh stvoří, ale neunese, mi už nějakou dobu leží v hlavě. Možná je to divné, ale pokusím se to tu vysvětlit trochu líp. "Všemohoucí" je překlad latinského "omnipotens" a to řeckého "pantokrator". To slovo se vyskytuje v 2 Kor 6,18, kde je překladem starozákonního titulu "Hospodin zástupů" (hebrejsky "sabaot" - jako v Te Deum), a devětkrát ve Zjevení. Význam je politický - Hospodin je suverénní vládce nad světem. Mluví se tak o něm v souvislosti s jeho příchodem, s tím, že se mesiáš ujímá moci, že zachránil křesťany podobně jako vyvedl Izraelity z egyptského zajetí, že vládne v Jeruzalémě, do kterého národy přinášejí své dary. Proto si myslím, že je lepší překlad "vševládný".

Tomáš Akvinský si asi problém s kamenem nevymyslel, předhazovali ho církvi posměváčci. Řeší ho tak, že Bůh nemůže udělat věc, která si sama odporuje, která je ontologicky nemožná. Fajn, to je správné. Jen si myslím, že když se moc oháníme Boží možností vše udělat, mají z našeho Boha ostatní pocit, že je to kouzelník, který nemá nic lepšího na práci, než dělat nemožné věci. A pak se nás snaží chytit za slovo. Přitom je mnohem důležitější to první: nezapomínat, že nejvyšší moc nad mým životem nemá ani římský císař, ani president Bush, ani šév v práci, ani nadnárodní společnosti, ani mé geny, ani mé podvědomí, emoce, hvězdy atd. Nejvyšší moc nad mým životem i světem, ve kterém žiji, má jedině Bůh, který poslal svého Syna, a ten se svou smrtí a vzkříšením ujal vlády nad světem. Tomu může věřit i ten, kdo nechápe, co je to ontologická nemožnost :-))

Zobrazeno 3151×

Komentáře

Johan

Chápejte Dominiku, že vy jste na blogu Maajkii smetl ten problém ze stolu, jako by se teologie netýkal. Nejde o posměváčky, ale o řešení celkem ožehavých teologických otázek. Dnešní lidé to považují za vtip, případně za blbost, kterou nemá cenu řešit. Je to proto, že si neváží rozumu, že pro ně pojmy jsou prázdné (to je dáno vítězstvím nominalismu). Pokud je však člověk realistou, tj. je přesvědčen o reálnosti pojmů, o jejich vztažení ke skutečnosti, pak takovéto problémy nemůže smést jako nesmysl. Jsem rád, že jste na svém blogu problematiku jednoduchým způsobem vysvětlil.

Johan

Není nesnadné na příkladě demonstrovat ontologickou nemožnost. Bůh nemůže být všemohoucím a nebýt. Já nemůžu být autorem tohoto komentáře a zároveň jím nebýt. Pokud témuž subjektu přisoudíte ve stejném ohledu tentýž predikát a zároveň mu jej upřete, pak nevypovídáte vůbec nic. Pro ty, co chtějí poznat, co je nemožné navrhuji, aby si zkusili představit "kulatý čtverec". Nepodařilo se? Proč? Protože tato věc je sama o sobě rozporná, z faktu, že je něco čtvercem vyplývá, že to není kulaté, z faktu, že je něco kulaté vyplývá, že to nemá čtyři úhly a čtyři strany. Kulatý čtverec nemá bytí ani v potenci. Jde jen o spojení dvou slov, jejichž pojmy se vzájemně vylučují.

majkiii

Díky za článek:) A "džouk" si nezkazil :) Já jen žasnu, co jsem zase všechno rozpoutala... :)

cejsk

Neboj Markéto, až v říjnu nastoupíš na KTF, tak si tý ontologie užiješ...:)

Jacques

Áááá jéééé, další "teoložka" :-)
No nic. Dekadence nauky postupuje skoro stejně rychle, jako moje tubrekulóza ;)

Johan

Teoložky se připravují pro důležitou práci pastoračních asistentek, které v Církvi plní funkci, jakou dříve měli farské kuchařky - jsou zdrojem drbů. Když kněz opouští svou služby, obvykle je to kvůli pastorační asistentce. To je případ patera Houdka patera, nebo dnes již starokatolického kněze Saussera.

megy

Pěknej článek..hodně sem se díky tomu nad tím musela zamyslet..a děkuju ti za úžasnej žávěr- je hodně dobrej:o)!

fojt

jen pro zvídavé hlavy ;) doplním že podobným tvrzením, se říká paradoxy a přitahují nejen teology ale i matematiky a dokážou jim pěkně zamotat hlavy. Pro další info viz http://cs.wikipedia.org/wiki/Paradox. Díky za článek :)

zdenoush

Já to řikám furt, že kulatá krychle nemůže bejt reálný jsoucno. :-) A přece ... http://kulatakrychle.wz.cz/

ViZ

otázka zní: existuje paradoxní Bůh? Nezní náhodou židům Boží vtělení a Trojjediný jako kulatá krychle?
2fojt: počítá se v matematice s "i"?
2Johan: odkdy dáte na bulvární pomluvy, bratře?

fojt

zdenoush: líbí se mi ten jejich popis kulaté krychle :-D. ViZ: V matematice se počítá s kde čím a pokud vím tak i s "i", prý dokonce platí, že i^2 = -1. Myslíme oba to samé "i"...doufám ;). Ale nerad bych si tady hrál na odborníka přes matematiku...vždycky mi spadl kámen ze srdce, když jsem udělal nějakou matematickou ZK :))).

Johan

Pozor na to. Paradox a spor se od sebe liší. Pro otce Vize: teologové soudí, že Trojjedinost Boha je nad rozum, ale ne proti rozumu. Proti rozumu by bylo, kdyby byl zároveň všemohoucí a nebyl.

Zobrazit 12 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio