Zápisky doktoranda teologie

ST 32: O dějinách přístupu k sebevrahům i o právnících na Tridentu

2. 7. 2008 19:06
Rubrika: Recenze | Štítky: studia theologica
Je tu letní číslo časopisu Studia theologica a dle mého názoru je plné zajímavých článků (věřte mi, četl jsem je několikrát).


Hned první téma je v naší západní civilizaci bohužel aktuálnější, než si připouštíme: "Hodnocení suicidality v biblicko-křesťanské tradici". Jindřich Šrajer v tomto svém článku shrnuje pro nás neobvyklý starozákonní postoj k suicidiu, téměř mlčenlivý postoj Nového zákona a nauku Augustina a Tomáše. Nechybí ani představení pozdější církevní i necírkevní praxe (často kruté) při zacházení se sebevrahy.

Taky někdy přemýšlíte, jak nejlépe slavit neděli? František Kunetka se článku "Dominica sollemnia: Neděle jako den eucharistické shromáždění" věnuje tomu nejdůležitějšímu, totiž eucharistickému shromáždění. Postupně probírá pět starověkých textů týkajících se neděle, dne Páně: popis lámání chleba v městě Troas (Sk 20,7), popis nedělní vigilie v Didaché, zpávu Plinia Mladšího císaři Trajánovi křesťanech scházejících se ve stanovený den, Justinova apologie křesťanů scházejících se v "den slunce" a konečně výslech křesťanů v Abitinii. Dochází mimo jiné k závěru, že účast na nedělním shromáždění není jen povinností, ale také právem každého křesťana.

Ve starověku zůstává i další článek: "Vzdorovití vinári v Tomášovom evanjeliu: Porovnanie so synoptikami" (Julius Pavelčík), který srovnává zmíněné podobenství v Tomášově apokryfrním evangeliu a evangeliích podle Matouše, Marka a Lukáše. Podle něj autor apokryfu znal Mt a Lk, ale není na nich přímo literárně závislý.

Tridentský koncil ve své době nepochybně vedl k velkému rozvoji církve. Ovšem církevní právo po něm začalo sklouzávat do právního pozitivismu, což vedlo k ztrátě jeho vlivu na život křesťanů. Tento proces popisuje Jiří Kašný v článku "Tridentský koncil a kanonické právo".

Nemůžeme se ale pořád dívat za humna, proto dění zde (na Moravě) se věnuje článek Marty Hošťálkové: "Katecheze církve na Moravě v období Rakousko-Uherské monarchie". Věru nebylo to pro katechezi jednoduché období.

Zato dnešní situaci okolo výuky náboženství na školách se věnuje poslední článek Ludmily Muchové a Františka Štěcha: "Rozpaky nad pluralitou v české náboženské výchově?". Tento článekwww publikuje výsledky výzkumu mezi českými učiteli náboženství na jejich názorovou orientaci a metody používané ve výuce.

Jako obvykle naleznete na internetu texty recenzí otištěných v časopise (odkaz přidám jen co bude vše na ceeol): "Ezechiáš a asýrski špióni: Rekonštrukcia novoasýrskych výzvedných služieb a jej význam pre 2. knihu Kráľov 18-19" (Peter Dubovský, anglicky), "Miscelanea patristica: Studie ke Klementovi z Alexandrie, Mariu Victorinovi, Ambrosiastrovi a Maximu Confessorovi" (Vít Hušek, Ladislav Chvátal a Jana Plátová), Jan Duns Scotus: Vybrané kapitoly z jeho Epistemológie a metafyziky (Michal Chabada) a Katolická církev v Československu 1945-1989 (Stanislav Balík a Jiří Hanuš).

Související články:

 

Zobrazeno 1594×

Komentáře

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio