Zápisky doktoranda teologie

ירושלים Den 2: Začíná práce

1. 8. 2008 22:13

Práce na vykopávkách začala stejně jako izraelský pracovní týden v neděli. Vstal jsem ve 4:50, něco málo pojedl a vydal se na místo. Uvítal nás Shimon (Director) a ukázal nám celou lokalitu. Teď se ale kope asi jen na třetině, nad kterou je natažený "stan". Potom nám Rafi, který je "Field Director", řekl něco k bezpečnosti a ke způsobu práce. Prý když potkáme škorpiona, tak ho máme nechat na pokoji (žádného jsem naštěstí za celou dobu nepotkal, a to ani když jsem na výletě lezl do starověkého hrobu).

Přes jeden výkop vedla vodovodní trubka, ve kterém prý žádná voda neteče, ale nechává se, kdyby náhodou někdo otočil kohoutkem. Potom nás rozdělili do skupin. Já jsem měl s Yoshem pracovat v úzkém prostoru odděleném od ostatních nízkou zdí. Říkali tomu sarkofág. Yosh už tu byl minulý týden, takže to uměl a pořád mě honil (je mu 14 let).

Po chvíli přišla kontrola z IAA (památkáři), tak jsme se tvářili, že jsme staří zkušení kopáči. Prý dopadla celkem dobře.

Během práce napřed arabský kluci Radžab a Maruf roznesli kafe, které nepiju, ale pak už se nosil sladký čaj, jenž dodal energii. V deset hodin byla společná "snídaně". Před jednou hodinou jsme dostali pokyn nekopat, už jen odnést vykopanou zem a vykartáčovat povrch jam, aby bylo druhý den jasné, co napadalo dovnitř. Pak nám Shimon zrekapituloval, co jsme objevili a kde a proč se bude kopat další den.

Doma mě čekal prázdný byt až na Lysku, která patřičně štěkala. Protože to se psi neumím, trvalo mi dlouho, než jsem otevřel, čímž byla asi o to více stresovaná a zbytek pobytu mne nemohla cítit.

Večer jsme měli sraz u Herodovy brány (koupil jsem si tam výborný závin za 2 ILS - je tam levno), protože jsme byli pozvaní na výroční setkání IAA pro archeology z neizraelských expedicí. Na začátku byly 3 krátké řeči a pak následoval raut a diskuse mezi archeology. My jsme spíš popovídali mezi sebou, něco pojedli, podívali se na muzeum a vylezli na věž, ze které je výhled na Staré město ze severní strany. Bohužel jsem ale neměl s sebou foťák, tak jsem jen trochu zacvakal mobilem.