Zápisky doktoranda teologie

ST 33: Církevní historie & Dokument muslimských duchovních

8. 11. 2008 7:42
Rubrika: Recenze | Štítky: historie , Islám , pastorální teologie
Je tu podzimní číslo časopisu Studia theologica, ve kterém najdete čtyři články z církevní historie a dokument muslimských duchovních rozšířený o úvod a poznámky překladatele.

"Vliv laiků v církvi v 11. století" - článek od Marka Matějka, popisuje pozitivní i negativní vlivy liků a laickách hnutí na církevní hierarchii ve středověku.

V druhém článku se s Rudolfem Svobdou podíváme do století 18. v článku "Proces založení českobudějovického biskupství v letech 1783-1789". Tehdejší plán na vznik čtyř nových českých biskupství se uskutečňoval pomalu, první se dočkaly právě České Budějovice, o něco později Litoměřice, zato Plzeň s Ostravou mosely počkat až do devadesátých let. V článku se dočteme o přípravách ze strany církve i státu a také o těžkostech, se kterým se záměr potýkal.

Třetí článek od Aloise Křišťana je z historie pastorálky. Nese název "Pastorální teologie na přelomu devatenáctého a dvacátého století" a podtitul "Diakonické prvky v pastorálce Antonína Skočdopole". Autor píše o českém teologovi, ve své době poměrně uznávaném, na kterého jsme ale (stejně jako na celou českou předválečnou teologii) zapomněli.

Vojtěch Novotný, který se v posledních letech věnuje také historii české teologie, popisuje nikdy neuskutečněný projekt vydání Českých příruček bohovědných ("Plán akce pro vydávání českých vysokoškolských příruček bohovědných"). V roce 1949 s tímto nápadem přišel olomoucký arcibiskup Matocha, který chtěl připravit materiály pro případ, že by se situace uvolnila a bylo možné vydávat teologické knihy. To se bohužel nestalo. Kdo ví, co všechno by to české teologii dalo, kdyby se tento ambiciózní projek uskutečnil.

Toto číslo také přináší dokument muslimských duchovních v překladu Jaroslava France a s úvodní studií Jarosława Pastuszaka. Význam dokumentu "Rovné slovo pro nás i pro vás" z roku 2007 tkví v tom, že je to poprvé, co se sešli nejvýznamnější duchovní islámu, aby se vyjádřili k vztahu s křesťanstvím. Ukazují, že v základu obou náboženství jsou přikázání lásky k Bohu a k bližnímu (sousedovi). Protože křesťané a muslimové tvoří dohromady přes polovinu lidstva, není, podle autorů, bez míru mezi nimi možný mír na světě. Text je to zajímavý a podnětný, přesto (nebo právě proto) je škoda, že si autoři neodpustili jedno nespravedlivé pošťouchnutí, totiž tvrzení, že se křesťané nikdy nebyli schopni shodnout, kým vlastně Ježíš Kristus byl.

A ještě v krátkosti recenze (ty najdete v plném znění v databázi ceeol ): Ladislav Chvátal a Vít Hušek: Přirozenost ve filosofii munulosti a současnosti (rec. Tomáš Machula); Josef Dolista a Miroslav Sapík: Studie z bioetiky III (rec. René Milfait); Josef Zeschick: Benediktini a benediktinky v Čechách a na Moravě (rec. Josef Šrámek).

 


Související články:

 

 

 

Zobrazeno 1399×

Komentáře

cejsk

Jéé, tak už nemusím A common word překládat já... Zajímám se o to už od vydání toho dokumentu a analyzuji postupně diskusi okolo toho, tak doufám, že mi ST neseberou všechny podněty pro případnou budoucí práci:)))

DominikO

Myslím, že všechny podněty neseberou, ale třeba je můžeš zapojit do svých analýz diskusí :-) Jsou nějaké reakce na to rýpnutí, že se křesťané neshodnou, kdo Ježíš byl?

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio