V posledních dnech se nebývale mluvilo o české archeologii - bohužel v souvislosti s nálezem, který archeologům radost neudělal. Každý asi ví, že se našla soukromá "sbírka" nálezú starých až 6000 let, leč vědecky téměř bezcenné, protože prakticky u žádného artefaktu není známo, v jaké lokalitě, v jakém objektu a vedle čeho byl objeven.
Možná někoho napadne otázka: proč archeologové sami nevezmou detektory kovu a lopaty a nepředběhnou hledače? První důvod je nasnadě - i kdyby chtěli, neměli by proti desetitisícové armádě dobrodruhů valné šance. Jenže je tu ještě jeden důvod - oni to ani dělat nechtějí. Jsou si totiž vědomi toho, že jejich postupy a vybavení, ač v mnohém sofistikované, není konečné. Oboje se bude dále zlepšovat. A jestliže dnes zaznamenají při vyjmutí nálezu mnohem více informací, než kolik je z díla objeveného na černém trhu, přesto to za padesát let bude opět mnohem více. Proto se snaží nechávat co nejvíce artefaktů v zemi - tam, kde už přežily třeba tisíce let. Nehledají po lese, ale na staveništích. Stavba by totiž nálezy zničila a co by zbylo pod základy, to zničí změny vodní hladiny, ke kterým dojde.
Je tedy vidět, že černý obchod s archeologickámi nálezy je výnosné řemeslo od Údolí králů v Egyptě po českou kotlinu. I všechny nejdůležitější nálezy rukopisů od Mrtvého moře našli nomádi a přes překupníky je draze prodali vědcům. Pokud dnes víme, který fragment je ze které jeskyně, je to patrně jen tím, že vše šlo velice rychle. I tak ale vědci přišli o mnoho informací. Oproti svým kolegům ze Svaté země mají ale čeští archeologové jednu výhodu - nejsou zatahováni do politiky. Mají tedy alespoň více klidu na práci.
Ve Svaté zemi je archeologie citlivým tématem. Týmy vědců hledají v zemi důkazy o tom, že židé v této zemi skutečně žijí tisíce let. Někteří Palestinci totiž tvrdí, že jsou zde cizí. Jásir Arafat prý dokonce byl toho názoru, že židovský chrám byl jinde než v Jeruzalémě. A to tu máme ještě teorie o tom, jak to vypadalo, když Izraelité obsazovali Svatou zemi. To vše se dá nějak využít v boji o to, jak a kdo by v ní měl dnes vládnout.
A důsledky? Archeologové obviňují Palestince, že při stavbách úmyslně ničí to, co by bylo možné nalézt. Že bagry rozhrabávají cenná naleziště a zem odvážejí na skládky, kde ji teprve archeologové mohou prohlédnout. Vědí tedy, odkud jsou nálezy, ale neznají jejich rozmístění. Na druhou stranu Palestinci obviňují Izraelce, že se svými vykopávkami i stavebními pracemi poblíž mešity Al Aqsa snaží poškodit její statiku.
O tom, že by autobusy se školními výlety objížděly archeologická naleziště, si u nás můžeme nechat jen zdát. Ale zato školní výlety nedoprovází pár vojáků jako v Izraeli. A tak dotaz na závěr: navštívili jste už nějaké archeologické naleziště, třeba archeologický skanzen v Modré u Velehradu?
Fuj, to bylo dneska dlouhý, příště se pokusím mírnit.
Ta ohavnost na Chrámové hoře musí zmizet...
A jestli k tomu přispějí i archeologické vykopávky, jedině dobře :-)
Proc je mesita Al Aqsa ohavnost?
Nejde jenom o Al-Aksu, ale hlavně o tzv. Skalní dóm...
Na jednom z nejsvětějších míst (kde stával jeruzalémský chrám, kde přebýval Hospodin a za svého lidského působení do něj docházel i Pán Ježíš) že stojí budova satanského kultu - to není ohavnost?
Díky za reakce. Tak vlastně ani nevím, co bych si jako křesťan přál, aby na na té hoře stálo. Že dojde někdy k obnově chrámového kultu, tomu nevěřím. I kdyby se islám tak oslabil, židé by se na tom stejně nedohodli. Skalní dóm mě nepohoršuje, i když využití tohoto území bych přál spíš židům - přeci jen toho mají s námi křesťany víc společného. A navíc mě do Skalního dómu nepustili, ale do tunelu u Západní zdi ano :-)
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.